-Suski Turkkila, Puheenjohtaja-

Olen Suski Turkkila, yksi Wolfdogs ry:n perustajajäsenistä. Ajatus yhteisen yhdistyksen perustamisesta molemmille “wolfdog” roduille oli ollut mielessä pitkään, ja vuonna 2004 päätettiin laittaa toimeksi, ja Wolfdogs ry sai alkunsa. Olen ollut Wolfdogs ry:n puheenjohtajana sen perustamisesta lähtien.

Perheessämme on aina ollut eläimiä: lintuja, jyrsijöitä, kaneja, matelijoita, kissoja, hevosia ja tietysti koiria. Tällä hetkellä ihmislaumamme koostuu minusta, aviomiehestäni Pasista, ja kolmesta rakkaasta pojastamme.

Koirien kanssa olen puuhannut aina. Ensimmäinen ihan ikioma koirani oli Shetlanninlammaskoira (s. 1979) Tämän jälkeen saapui Saksanpaimenkoira, jonka hankimme Pasin kanssa yhteen muutettuamme 90-luvun alussa. Koiranäyttelyitä kiersin tätini kanssa jo 80-luvulla ahkerasti. Suomen Kennelliiton yhtäjaksoisena jäsenenä olen ollut 90-luvun alusta. Kasvattajanimeni ”WolfSirius” on myönnetty tammikuussa 1996.

Kasvatustyöni aloitin Spinoneilla, herrasmiehen kanakoirilla. Ensimmäinen ”WolfSirius” Spinone pentue syntyi v. 2000. Olen ollut mukana mm. Irlanninsusikoirien jalostus- ja näyttelytoimikunnassa.

Ensimmäinen irlanninsusikoirani oli Pertti ”Nipa” Neumannin koiran jälkeläinen, vanhaa Von Vertrago – linjaa, josta kasvattajanimenikin osin pohjautuu. (Sheehoguen DingoSirius)

Ensimmäinen Československý vlčiak (Tsekeistä) saapui perheeseemme 1999. ”Molly” oli myös ensimmäinen Suomeen rekisteröity rotunsa edustaja. Suomen ensimmäinen CsV pentue syntyi alkuvuodesta 2002 WolfSirius – kasvattajanimen alle. Olen tavannut Ing. Karel Hartlin ensimmäisen kerran vuonna 2000 ja sen jälkeen olen pyrkinyt vierailemaan hänen luonaan vuosittain. Karel täyttää tänä vuonna kunnioitettavat 97 vuotta. Olen erittäin ylpeä, että olen saanut tuntea hänet henkilökohtaisesti yli 20 vuotta.

Sopivan Saarloos Wolfhondin löysin Hollannista pitkän etsinnän jälkeen v. 2002. Ensimmäinen SWH pentueemme syntyi alkuvuodesta 2005.

Koiraharrastus on antanut meille paljon uusia tuttavuuksia, ja opettanut paljon. Olen vienyt koiria 18 eri maahan, ja tuonut koiria 15 eri maasta.

Olen monessa mukana, mutta lähinnä sydäntäni (koirien lisäksi) ovat sudet. Näihin mielestäni maailman kiehtovimpiin eläimiin olen yrittänyt perehtyä jo vuosia, alkuun ihan kirjallisuuden parissa, nykyään myös ”käytännössä” aina, kun se vaan on mahdollista.

“Hukkien” kanssa olemme tehneet muutamia elokuvia, musiikkivideoita ja mainoksia, ja on ollut upeaa päästä perehtymään elokuvamaailman ihmeellisyyksiin. Olemme tehneet yhteistyötä mm. Kaija Juurikkalan, Aku Louhimiehen, AJ Annilan, Saara Cantellin, Dome Karukosken, Mikael Buchin sekä monien muiden huipputyyppien kanssa.

Koiruuksien lisäksi toimin eläinsuojelutyössä ja valokuvailen aina, kun aikaa siihen liikenee. ”Roturasisti” en ole ikinä ollut ja minua kiehtovat monet koirarodut, kotoa meiltä löytyykin hukkien lisäksi laumanvartijoita.

Olen suorittanut SKL:n kehäsihteeri kurssin 2003, kasvattajan peruskurssin 2008, SKL tunnistusmerkitsijäkoulutuksen 2009, Eviran eläinsuojeluvalvojakoulutuksen 2010, SKL:n jalostusneuvojan peruskurssin 2013, SKL:n jalostusneuvojan jatkokurssin 2015, sekä eläinsuojeluneuvojakoulutuksen SEY:ssä 2016 ja toiminkin aktiivisesti SEY eläinsuojeluneuvojana. Olen myös Eettinen eläintenpito ELRY ry:n hallituksen varajäsen.

Viimeiset vuodet liikkumisemme “koirarintamalla” on ollut hiljaisempaa, koska vapaaehtoistyö eläinten parissa vie aikaa, hoidan paljon luonnonvaraisia eläimiä, vähäisen vapaa-aikani pyrin pyhittämään perheelleni, ja lähimmille ystävillemme.

-Suski

Vas. Giny ja minä, joka eli melkein 16 vuotiaaksi. (FIN MVA JV-00 PMV-01 V-02 Giny Od Uhoste (Giny eli kunnialliset 15.v, 8kk) | Oik. Ing. Karel Hartl ja minä.